Constanze Stelzenmüller: Euroopa väga eriline probleemne suhe
Järeleandmised Venemaale, Ukraina survestamine, kuulujutud USA-Venemaa kokkulepetest Nord Stream 2 torujuhtme avamiseks, tollimaksud, ähvardused Gröönimaa „ära võtta“, paremäärmuslike erakondade toetamine valimistel, keerutamine NATO teemadel: eurooplastele sai kiiresti selgeks, et Donald Trumpi teisest ametiajast kujuneb erakordne väljakutse Euroopa julgeolekule. Aga tuleb välja, et hirm – nii Venemaa kui ka muutliku meelega USA presidendi ees – on võimas vahend poliitiliste muutuste esilekutsumiseks.

Ainuüksi märtsikuu jooksul tuli Euroopa Komisjoni president Ursula von der Leyen välja taasrelvastumise kavaga „ReArm Europe“; Prantsusmaa president Emmanuel Macron pakkus Prantsusmaa tuumavihmavarju laiendamist ülejäänud Euroopale; Euroopa Ülemkogu erakorralisel kohtumisel toetasid 26 liikmesriiki (kõik peale Ungari) Ukrainat, 150 miljardi euro eest kaitselaenude andmist ning nii EL-i võlareeglite kui ka Euroopa Investeerimispanga laenamisreeglite leevendamist; Saksamaa muutis põhiseadust, et oleks võimalik hiiglasliku kaitsekulutuste ja investeeringute paketiga edasi minna; ja EL avaldas Euroopa kaitse valge raamatu, milles nähakse 2030. aastaks ette kulutuste sellist kasvu, mida on oodata ainult korra põlvkonna jooksul. EL on valmis käiku laskma oma nn survestamisvastase õigusakti, kui Trumpi administratsioon jätkab juuli alguses tollimaksusõda, mis praegu on pandud pausile.
Nende muutuste täielikuks elluviimiseks kulub aga aastaid. Ja täie hooga peetav transatlantiline kaubandus- ja valuutasõda võib Euroopa riikide majanduse ikkagi langusesse viia, kaitsekulutustele hoobi anda ja paremäärmuslasi innustada. Lähiajal jääb Euroopa erakordselt haavatavaks ja peab ettevaatlikult valima, mille pärast hakata lahingut lööma.
Seega on diplomaatia Washingtoniga tähtsam kui kunagi varem. Aga siingi tekib mõttekoht. Kas eurooplased peaksid üritama NATO-s ja Euroopa Liidus moodustada ühtse rinde, teades samas, et Trump paneb pahaks sääraseid kollektiivseid samme ja on arvamusel, et Euroopa koorib nende kahe organisatsiooni kaudu ameeriklasi? Või tuleks jätkata ja kasutada ära kalliks peetud kahepoolseid suhteid USA-ga, et leida võimalusi lepete sõlmimiseks, võita aega või vähemalt parandada meeleolu?
Lähiajal jääb Euroopa erakordselt haavatavaks ja peab ettevaatlikult valima, mille pärast hakata lahingut lööma.
Ameerikas pikka aega eetris olnud raadiosaates „Prairie Home’i seltsiline“ edastati korrapäraselt uudiseid ühest väljamõeldud kohast, Minnesotas asuvast Lake Wobegonist, mida tutvustati hüüdlausega „kus kõik naised on tugevad, kõik mehed näevad head välja ja kõik lapsed on üle keskmise taseme“. Sama eriline on suhe USA-ga peaaegu kõigil Euroopa riikidel: endisel omanikul ja praegusel lähimal partneril luureteabe jagamises (Suurbritannia), esimesel liitlasel võitluses brittide vastu (Prantsusmaa) ning sadade tuhandete sisserändajate pakkujatel (sisuliselt kõik Euroopa maad).
Kesk- ja Ida-Euroopa riigid on alati pidanud USA-d endise Varssavi Lepingu Organisatsiooni ja Nõukogude Liidu küüsist vabanemise garandiks, kes annab jätkuvalt tagatise nende julgeolekule ja autonoomiale taas kokku liidetud Euroopas, kus domineerivad Pariis ja Berliin (eriti just Berliin). Ka sakslased on tänulikud USA-le, sest ameeriklased toetasid Saksamaa taasühinemist 1989.–1990. aastal, kui Prantsusmaa ja Suurbritannia olid sellele vastu. Mõni erisuhe tugines vägagi lähedasele isiklikule vahekorrale – Margaret Thatcheri ja Ronald Reagani või Angela Merkeli ja Barack Obama vahel.
Erisuhe president Trumpiga kujutab endast aga teistsugust väljakutset. Tema esimese ametiaja jooksul said Washingtoniga suurepäraselt läbi Ungari autoritaarne peaminister Viktor Orbán ja Poola ülikonservatiivne peaminister Mateusz Morawiecki. Prantsusmaa president Emmanuel Macron lasi käiku sarmi, Suurbritannia peaminister Boris Johnson meelitused ja Saksamaa kantsler Angela Merkel sisulised argumendid; lõppkokkuvõttes ei mõjunud neist ükski taktika.
Trumpi teisel ametiajal jõudis erisuhetel põhineva diplomaatia vähemalt senine madalpunkt kätte siis, kui külla tuli Bideni võimuloleku ajal Washingtonis kiidetud kangelane, Ukraina president Volodõmõr Zelenskõi; teda hurjutati ovaalkabinetis peetud ja televisioonis üle kantud kohtumise ajal, sest ta ei kandnud ülikonda, ja tal kästi lahkuda. Iirimaa peaministri (Taoiseach’i) Micheál Martini traditsiooniline külaskäik Valgesse Majja püha Patricku päeval läks aga edukalt (kui jätta kõrvale mõned teravad märkused selle kohta, et Iirimaa madalad maksud meelitavad ligi Ameerika ettevõtteid). Dublini diplomaadid olid aga vapustatud, kui vaid mõne päeva pärast sai sama au tunda vastuoluline MMA-võitleja Conor McGregor, kes tahab saada Iirimaa presidendiks ja järgib Trumpi eeskuju. Pärast ametisse nimetamist ei ole Trumpi külastanud Taani peaminister, kindel NATO ja Ukraina toetaja Mette Frederiksen, kelle kodumaad kutsus USA asepresident J. D. Vance halvaks liitlaseks, sest seal ollakse kindlad Gröönimaa suveräänses kuuluvuses Taanile.
Erisuhteid võib kasutada ja peakski kasutama Euroopa kaitseks, aga eurooplased peaksid olema ettevaatlikud, et neid ei mängitaks välja üksteise vastu
Üldiselt arvatakse, et seni on Euroopa liidritest president Trumpiga kõige paremini suutnud usalduslikke suhteid luua Suurbritanniast Keir Starmer (ikka on abiks, kui saad lubada kuningaga kohtumist), Soomest Alexander Stubb (suurepärane golfimängija), Giorgia Meloni (kes on Trumpiga tõesti lähedastes suhetes, aga püüab samas mitte minna vastuollu EL-is kokku lepitud seisukohtadega) ja Norrast Jonas Gahr Støre (kelle kodumaa riiklik investeerimisfond on oma varadest poole paigutanud USA-sse). NATO hollandlasest peasekretär Mark Rutte sai aga kõvasti kriitikat, kui ta ei kaitsnud Taanit ega Kanadat ovaalkabinetis peetud kohtumisel president Trumpiga, kes väljendas uuesti huvi nende alade omandamise suhtes.
Üks asi on selge: seekord on strateegilised ja ideoloogilised panused palju kõrgemad, sest sihikule on võetud Euroopa – lausa Euroopat ühendav projekt. Erisuhteid võib kasutada ja peakski kasutama selle projekti kaitseks, aga eurooplased peaksid olema ettevaatlikud, et neid ei mängitaks välja üksteise vastu. Igal juhul on kõigi pilgud pööratud Saksamaa uuele kantslerile Friedrich Merzile. Aga temal võib olla mõistlik järgida Baltimaade eeskuju ja saata ennast esindama hoopis välisminister.